Pytania i odpowiedzi

 
1. Jak zmienić liczbę osób zamieszkałych na danej nieruchomości? Czy wystarczy zmienić wpłacaną kwotę?

NIE. Podstawą do zmiany liczby mieszkańców jest wyłącznie złożenie deklaracji.

2. Kiedy należy składać deklaracje?

W myśl art. 6m ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.

Zmiana dotyczyć może w przypadku nieruchomości zamieszkałej: liczby osób (np. narodziny dziecka, śmierć mieszkańca, zamieszkanie nowej osoby, wyprowadzka), sprzedaż nieruchomości, w przypadku domków letniskowych i innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno – wypoczynkowe sprzedaż lub nabycie.

W myśl art. 6m ust. 5 pkt. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, właściciel nieruchomości powinien złożyć nową deklarację zmniejszającą wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w związku ze śmiercią mieszkańca w terminie do 6 miesięcy od dnia zdarzenia.

3. Czy za dzieci obowiązuje opłata?

TAK. Opłatę ponosimy za każdą osobę zamieszkującą nieruchomość.

4. Kto powinien składać deklarację?

Deklarację zobowiązany jest złożyć właściciel/właściciele nieruchomości. W przypadku Wspólnoty/Spółdzielni Mieszkaniowej deklarację powinien złożyć zarządca nieruchomości.

5. Gdzie należy składać deklarację?

Deklarację można złożyć w Biurze Związku  lub w każdym Urzędzie Miasta/Gminy, którego Miasto/Gmina jest członkiem Związku.

6. Do kogo należy obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemnik?

Wyposażenie nieruchomości w pojemniki na odpady należy do obowiązków właściciela lub zarządcy nieruchomości.

7. Czy każdy podatnik ma indywidualny numer konta?

TAK. Numer konta jest przydzielany do właściciela nieruchomości i nieruchomości, gdzie powstają odpady. W przypadku zmiany właściciela numer konta ulega zmianie.

8. Kto może złożyć nową deklarację?

Wszelkich zmian może dokonywać jedynie podatnik (tylko osoba, która złożyła pierwszą deklarację, nie zaś członkowie rodziny).

9. Czy opłatę uiszcza się za osoby zamieszkałe czy zameldowane?

Płacimy wyłącznie za osoby zamieszkujące daną nieruchomość, a nie za osoby zameldowane, chyba, że jest to tożsame.

10. Czy prowadząc firmę trzeba składać deklarację?

NIE. Osoby prowadzące działalność muszą podpisać umowę z firmami świadczącymi usługi odbioru odpadów komunalnych (wpisanych do rejestru działalności regulowanej) na terenie Związku.

11. Czy osoby, które przebywają w delegacjach, w szpitalu, sanatorium, na wyjazdach wakacyjnych, studenci muszą płacić za odpady?
 
TAK. W/w okoliczności nie zwalniają z ponoszenia opłaty za odpady komunalne.
 
12. Czy za pomocą poczty elektronicznej (mail) można składać deklarację?

NIE. Elektronicznie deklarację można złożyć tylko za pośrednictwem e-PUAP – profil zaufany.

13. Czy za działkę rekreacyjną trzeba płacić?

TAK. Każdy właściciel jest zobowiązany złożyć deklarację i ponosić opłatę ryczałtową – roczną, niezależnie od częstotliwości użytkowania.

14. Co zrobić, gdy odpady nie zostały odebrane w terminie wyznaczonym w harmonogramie?

Jeżeli wystawione odpady nie zostały odebrane, mieszkaniec powinien zgłosić brak ich odbioru telefonicznie lub e-mailowo do firmy wywozowej lub Biura Związku Międzygminnego. Może skorzystać z formularza reklamacyjnego znajdującego się na stronie Związku www.selekt.czempin.pl.

15. Czy można wystawić odpady zmieszane w workach obok pojemnika?

NIE. Właściciel nieruchomości ma obowiązek dostosować wielkość i liczbę pojemników do ilości wytwarzanych odpadów.

16. Co zrobić, gdy zabraknie worków na odpady segregowane?

Worki na odpady segregowane (papier, tworzywo sztuczne i szkło) można pobrać w Urzędzie Miasta/Gminy lub w PSZOK.  W siedzibie Biura Związku worki mogą pobrać mieszkańcy gminy Czempiń.

17. Czy do PSZOK (Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych) można oddawać bioodpady cały rok?

TAK. Odpady należy oddawać luzem ( bez worków foliowych, biodegradowalnych i papierowych).

18. Jaki jest termin płatności za odpady?

Opłatę za gospodarowanie odpadami uiszcza się z dołu, do końca każdego miesiąca kalendarzowego, w kwocie wynikającej ze złożonej deklaracji, na indywidualny numer konta.

19. Dlaczego Związek Międzygminny nie wystawia faktury VAT lub rachunku? (dot. do grudnia 2019r.)

Zgodnie z art. 15 pkt. 6 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Związek Międzygminny "Centrum Zagospodarowania Odpadów - SELEKT informuje, iż nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane. W związku z powyższym Związek Międzygminny „ Centrum Zagospodarowania Odpadów – SELEKT” w świetle regulacji ustawy o VAT, będzie występować w pozycji nadrzędnej w stosunku do podmiotów uczestniczących w danej czynności, wykonując zadania z zakresu władzy publicznej określone w odrębnych przepisach, na mocy których zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych związku międzygminnego. Oznacza to, że opłata jaką Związek pobiera za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które są pobierane od 1 lipca 2013 roku nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

20. Czy można dokonywać płatności z góry za kwartał, poł roku, rok?

Tak. Płatności można dokonywać z góry na przyszłe należności podatkowe, należy wówczas pamiętać, aby przelew został wykonany do końca pierwszego miesiąca, kwartału, półrocza, roku.

Przykład: podatnik chce opłacić IV kwartał roku 2023 (październik, listopad i grudzień) - wpłaty powinien dokonać do 31.10.2023 r.

21. Gdzie znajdę numer konta, na który należy dokonać wpłaty?

Opłatę uiszcza się na indywidualny numer konta. Osoby, które zagubiły lub nie pamiętają indywidualnych numerów kont, na które należy kierować opłaty, prosimy o kontakt z Urzędem w swojej gminie lub Związkiem Międzygminnym „Centrum Zagospodarowania Odpadów – SELEKT” w Czempiniu, tel. 61 2826303, 61 2823358, 61 2826311, e-mail: czo.selekt@czempin.pl

22. Co należy uczynić w przypadku zwiększenia lub zmniejszenia liczby osób zamieszkujących nieruchomość?

W myśl art. 6m ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.

W myśl art. 6m ust. 5 pkt. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, właściciel nieruchomości powinien złożyć nową deklarację zmniejszającą wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w związku ze śmiercią mieszkańca w terminie do 6 miesięcy od dnia zdarzenia.

23. Dlaczego informacja o zaległości nie jest wysyłana każdego roku?

W sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa. Zgodnie z art. 70 Ordynacji podatkowej § 1. Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

24. Kiedy są naliczane odsetki od opłat ?

Zgodnie z ustawą Ordynacji podatkowej, od zaległości podatkowych naliczane są odsetki za zwłokę powyżej kwoty 8,70 zł. Odsetki naliczane są od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności za opłaty.

25. Jak księgowane są wpłaty?

Wpłatę dokonaną przez podatnika zalicza się na poczet opłaty, począwszy od zobowiązania o najwcześniejszym terminie płatności. Data dokonania przelewu nie jest tożsama z okresem, na który zaksięgowano dokonaną wpłatę.

26. Jak może być wnoszona opłata za gospodarowanie odpadów?

Bezgotówkowo – na rachunek Związku.

Każdy podatnik ma przypisany indywidualny numer konta.

27. Czy stawka opłaty jest taka sama dla osób dorosłych jak dla dzieci ?

Ustalona stawka obowiązuje każdą osobę zamieszkującą daną nieruchomość, niezależnie od wieku, czy jest to dziecko, czy też osoba dorosła. Obowiązująca ustawa o utrzymaniu czystość i porządku w gminach nie przewiduje i nie dopuszcza w tym zakresie żadnego wyjątku.

28. W jaki sposób dowiem się o zmianie stawki?

Do Podatnika zostanie wysłane listem poleconym, za dowodem doręczenia, zawiadomienie o uchwaleniu nowej stawki.

29. Co jeżeli nie odbiorę zawiadomienia?

W przypadku niepodjęcia pisma w terminie 7 dni w placówce pocztowej, pozostawia się powtórne zawiadomienie w skrzynce adresata o możliwości odbioru pisma w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia pierwszego zawiadomienia. Jeżeli pismo nie zostanie podjęte, doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia okresu, a pismo pozostawia się w aktach sprawy.

30. Dlaczego muszę złożyć nową deklarację po zmianie stawki?

Podatnik, wobec którego została wydana decyzja określająca wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w przypadku zmiany stawki opłaty, jest zobowiązany do złożenia deklaracji.

31. Co jeżeli nie złożę deklaracji po zmianie stawki?

Jeżeli nie zostanie złożona deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, będzie wszczęte postępowanie podatkowe.

32. Co się stanie, gdy nie złożę deklaracji? Mam taki obowiązek?

Właściciel nieruchomości ma obowiązek złożyć deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami. Jeśli deklaracja nie zostanie złożona, Związek Międzygminny w drodze decyzji administracyjnej określi wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami.

33. Jak prawidłowo opisywać wpłaty?

W tytule wpłaty należy wpisać "opłata śmieciowa".

34. Czy pojemnik musi być brązowy z rusztem i otworami wentylacyjnymi?

Pojemnik musi być brązowy z napisem „BIO”. Ruszt i otwory wentylacyjne nie są konieczne. Pojemnik musi spełniać normę PN EN-840.

35. Czy muszę składać deklarację, gdy posiadam kompostownik?

TAK. Deklarację należy złożyć w sytuacji, gdy jest kompostownik, a w nim kompostowane odpady i mieszkaniec chce ubiegać się o ulgę z tego tytułu. W momencie zgłoszenia kompostowania i skorzystania z ulgi, mieszkaniec nie może bioodpadów wystawiać przed posesję w celu ich odbioru, nie może ich także oddawać do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych PSZOK. Ustawa określa możliwość skorzystania z ulgi tylko dla mieszkańców zabudowy jednorodzinnej. Zgłoszenia kompostowania będzie można dokonać po zmianie druku deklaracji, co będzie miało miejsce najwcześniej w kwietniu bieżącego roku.

36. Co i kiedy zgłosić, żeby móc kompostować?

Kompostować może każdy mieszkaniec, natomiast do skorzystania z ulgi z tego tytułu uprawnieni są mieszkańcy zabudowy jednorodzinnej. W przypadku chęci skorzystania z ulgi w związku z kompostowaniem, należy złożyć deklarację. Będzie to możliwe po zmianie druku deklaracji, co nastąpi najwcześniej w kwietniu bieżącego roku.

37. Czy bioodpady mogą być wrzucane w workach biodegradowalnych lub torebkach papierowych?

NIE. Do pojemnika brązowego z napisem „BIO” wrzucamy bioodpady tylko luzem.

38. Czy mogę mieć pojemnik brązowy wspólnie z sąsiadem?

W przypadku zabudowy wielorodzinnej pojemniki do segregacji ( w tym również do bioodpadów) są wspólne, natomiast dopuszcza się możliwość posiadania wspólnego pojemnika na bioodpady razem z sąsiadem w zabudowie jednorodzinnej czy domkach letniskowych, pod warunkiem opisania takiego pojemnika adresami nieruchomości, których on dotyczy.

39. Czy będzie różnica w opłacie, w przypadku kompostowania bioodpadów?

TAK. Należy wówczas fakt kompostowania zgłosić Związkowi Międzygminnemu poprzez złożenie deklaracji. Taki mieszkaniec podlegać będzie kontroli, czy bioodpady rzeczywiście kompostuje. Zgłoszenie kompostowania będzie możliwe po zmianie druku deklaracji, co będzie miało miejsce najwcześniej w kwietniu bieżącego roku.

40. Czy każdy może założyć kompostownik i kompostować odpady?

TAK. Niemniej jednak z ulgi w związku z kompostowaniem skorzystać może tylko mieszkaniec zabudowy jednorodzinnej i nie może on wówczas wystawiać odpadów przed posesję. Nie może ich także oddać do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych PSZOK.

41. Czy są wymagania co do budowy kompostownika?

NIE. Kompostownik to wydzielone miejsce, w którym prowadzi się kompostowanie odpadów. Może to być profesjonalny kompostownik, ale także pryzma czy dół.

42. Czy musi być brązowy pojemnik? Czy wystarczy brązowy worek jak do tej pory?

Nie można wystawiać bioodpadów w workach. Musi być brązowy pojemnik z napisem „BIO”.

43. Czy będzie mycie pojemników?

TAK. Należy zgłosić firmie wywozowej świadczącej usługi odbioru odpadów w danej gminie chęć uczestnictwa w myciu pojemników, jednak usługa ta będzie dodatkowo płatna dla mieszkańca (nie w ramach ponoszonej opłaty za gospodarowanie odpadami przez mieszkańca na rzecz Związku).

44. Czy w okresie letnim bioodpady będą częściej odbierane?

NIE. Częstotliwość pozostaje taka sama. Terminy odbioru ujęte są w harmonogramach odbioru odpadów komunalnych.

45. Czy napis „BIO” na brązowym pojemniku jest obowiązkowy?

TAK.

46. Czy można wystawić więcej niż 1 pojemnik bio? Czy jest jakiś limit?

Nie ma limitów. Tak samo jak w przypadku pozostałych frakcji, mieszkaniec może wystawić dowolną ilość bioodpadów, pod warunkiem, że znajdą się one w brązowym pojemniku z napisem „BIO”. Można  wystawiać dowolną ilość odpadów, oczywiście zgodnie z zasadami kreślonymi w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Związku Międzygminnego.

47. Co właściciel nieruchomości powinien zrobić w przypadku braku odbioru lub zaistnienia innych nieprawidłowości związanych z odbiorem odpadów?

 Należy zgłosić brak odbioru lub nieprawidłowości w odbiorze  Związkowi Międzygminnemu poprzez:

 -  formularz reklamacji dostępny na stronie internetowej Związku www.selekt.czempin.pl,

 - wiadomość wysłaną na adres reklamacje@selekt.czempin.pl,

 - telefonicznie pod numery telefonów: 61 28 26 303, 61 28 23 358, 61 28 26 311,  731 400 065, 731 400 095, 731 500 034 wew. 41,

 - listownie na adres: Związek Międzygminny „Centrum Zagospodarowania Odpadów – SELEKT”, ul. Kościańskie Przedmieście 2B, 64 – 020 Czempiń.

Otrzymane przez Związek zgłoszenie zostaje przekazane firmie wywozowej, w celu wyjaśnienia zgłoszenia oraz ustalenia dalszych działań jego realizacji.

W przypadku zasadnej reklamacji, firma wywozowa ma obowiązek odbioru odpadów, bądź naprawy nieprawidłowości w odbiorze, w ciągu maksymalnie 2 dni roboczych od dnia zgłoszenia.

W przypadkach pozytywnego rozpatrzenia reklamacji w trybie natychmiastowym, odbiór odpadów następuje szybciej, niż informacja o terminie odbioru trafiłaby do mieszkańca, natomiast w pozostałych przypadkach mieszkańcy są informowani na bieżąco o sposobie realizacji zgłoszenia.

Jeżeli brak odbioru odpadów komunalnych nastąpi z winy właściciela nieruchomości (np. wystawienie odpadów komunalnych w dniu ich odbioru później niż do godz. 6:00 rano), odbiór tych odpadów nastąpi w kolejnym terminie zgodnie z harmonogramem odbioru odpadów komunalnych. Jako dowód winy właściciela nieruchomości za brak odbioru odpadów komunalnych w terminie określonym w harmonogramie, zostaje uznany ślad jazdy specjalistycznego pojazdu (śmieciarki), zapisany w systemie GPS tego pojazdu oraz dokumentacja fotograficzna.

48. Co się dzieje w przypadku stwierdzenia nieprawidłowej segregacji  odpadów?

W przypadku niedopełniania przez właściciela nieruchomości obowiązku w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych, firma wywozowa odbiera odpady te jako niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne w terminie wynikającym z harmonogramu. Następnie powiadamia o tym Związek drogą elektroniczną w terminie do 2 dni roboczych następujących po dniu, którego dotyczyło zdarzenie i przesyła dokumentację potwierdzającą  niedopełnienie obowiązku w zakresie selektywnego zbierania.

Równocześnie firma wywozowa powiadamia właściciela nieruchomości o fakcie stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie selektywnego zbierania, poprzez pozostawienie w widocznym miejscu informacji o zaistniałej sytuacji i powodu braku odbioru odpadów.

Konsekwencją niewypełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny jest wszczęcie postępowania administracyjnego, w celu nałożenia podwyższonej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

 49. Kto jest odpowiedzialny za uszkodzenie pojemnika na odpady?

Zgodnie z zawartą umową pomiędzy Związkiem Międzygminnym "Centrum Zagospodarowania Odpadów - SELEKT" a firmą wywozową reklamacje właścicieli nieruchomości w zakresie uszkodzonych pojemników rozpatruje tylko wykonawca.

 50. Czy można wystawić odpady zmieszane w metalowym pojemniku?

Nie. Pojemniki metalowe nie są dostosowane do obecnie obowiązujących norm PN-EN określających wymagania dla koszy na odpady komunalne. Nowoczesne śmieciarki nie mają możliwości bezpiecznego zaczepienia ich, z uwagi na brak odpowiednich uchwytów.

 Zgodnie z § 8 Regulaminu Utrzymania Czystości i Porządku obowiązującym na terenie Związku Międzygminnego “Centrum Zagospodarowania Odpadów - SELEKT”,właściciel nieruchomości jest zobowiązany do wyposażenia jej w zamykany pojemnik (pojemniki) na odpady komunalne, zgodnie z obowiązującymi POLSKIMI NORMAMI PN-EN 840-1, PN-EN 840-2 oraz wytycznymi zawartymi w § 8 pkt. 2 i 3 w/w regulaminu. Szczegółowe informacje w sprawie pojemników na odpady komunalne można znaleźć na stronie internetowej Związku www.selekt.czempin.pl w zakładce "JAK SEGREGOWAĆ?".

 

Natalia Kalewska